مهاجرت کاری مجارستان

کار در مجارستان

کار در مجارستان

از رایج ترین شیوه های مهاجرتی در دنیای امروزه مهاجرت برای شغل است که کار در مجارستان از جمله انتخاب های مهاجران می باشد. علت این موضوع از سویی به این امر باز می گردد که بازار مجارستان به جهت پیوستن به اتحادیه اروپا و سیاست درهای باز دولت برای اقتصاد در سال های اخیر جذاب شده است. از سوی دیگر حقوق و مزایایی که دولت مجارستان به شاغلان ارائه می دهد. اگرچه از کشورهای پیشرفته اروپایی کمتر است، اما به جهت ارزان بودن زندگی، بسیار مناسب است. اما مشغول شدن به کار در مجارستان مثل هر کشور دیگری قواعد خاص خود را دارد که موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند شما را همراهی نماید تا بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید

قواعد رزومه برای کار در مجارستان

از متقاضیان کار انتظار می رود که یک رزومه یک الی 2 صفحه ای، مختصر و مفصل (با یک عکس) به زبان مجارستانی یا انگلیسی، انگیزه یا نامه پوششی و برای موقعیت های خاص (به عنوان مثال طراحان) یک نمونه کار یا آثار مرجع ارسال کنند. نامه پوششی خطاب به سازمانی که پست را تبلیغ می کند یا کارفرمای احتمالی حاوی اطلاعات مهمی است که در CV گنجانده نشده است. رزومه ها تقریبا مشابه روند سایر کشورهای اروپایی است. با این حال، Europass-CV در میان استخدام کنندگان مجارستانی محبوبیت کمتری دارد. درخواست های شغلی معمولا باید به صورت الکترونیکی ارسال شوند. با درخواست خود، متقاضیان باید کپی مدارکی که مدارک لازم برای خط کار را اثبات می کند. رزومه نباید بیش از یک یا 2 صفحه باشد و همیشه باید شامل جزئیاتی مانند نام، موقعیت درخواست شده یا هدف باشد.

علاوه بر موارد گفته شده، دوره های آموزشی، مدارک حرفه ای (به ترتیب زمانی معکوس)، مهارت های کامپیوتری، مهارت های زبان، گواهینامه رانندگی و سایر مهارت ها، شایستگی ها اگر اشاره شوند، اثر مهمی در یافتن شغل دارند. اما وجود اطلاعات تماس اصلی (به استثنای آدرس منزل)، محل کار و تجربه کاری (به ترتیب زمانی معکوس) و مدارک تحصیلی (به ترتیب زمانی معکوس) الزامی است. توصیه می شود توضیح دهید که چگونه در مورد شغل خالی، موقعیت درخواست شده، مهارت ها و توانایی های مرتبط با آن شغل شنیده اید، چرا خود را مناسب ترین کاندید برای این شغل می دانید و اهداف و برنامه های شما چیست. انگیزه نامه نباید بیشتر از یک صفحه باشد و محتوای آنها منعکس کننده انتظارات فرموله شده در آگهی استخدام یا شرح شغل باشد.

راه های جست و جوی کار در مجارستان

2 راه برای جستجوی کار در مجارستان وجود دارد. ساده ترین و سریع ترین راه استفاده از شبکه اجتماعی دوستان، آشنایان، اقوام و توصیه های شخصی برای تضمین موقعیت است. ارسال درخواست های شغلی به پیشنهادهای شغلی منتشر شده (معمولا به زبان مجارستانی و انگلیسی) راه حلی برای کسانی است که این شبکه های اجتماعی را ندارند. متقاضیان معمولا باید برای موقعیت های موجود رقابت کنند. شرکت‌ های بزرگ ‌تر سایت ‌های شغلی استخدام خود را راه ‌اندازی می ‌کنند و سایت ‌های شغلی دولتی یا خصوصی بزرگ نیز برای جستجوی شغل در دسترس هستند که این مورد دومی، تنوع بیشتری از امکانات را ارائه می‌ دهند و تعدادی ویژگی راحت را ارائه می‌ دهند. لینکدین همچنین یک گزینه رقابتی برای جویندگان کار با مدرک و تجربه حرفه ای است و حتی گروه های حرفه ای و موضوعی فیس بوک موقعیت هایی را ارائه می دهند.

از سوی دیگر طبقه ‌بندی ‌های آنلاین معمولا حاوی آگهی‌ هایی هستند، معمولا برای مشاغل ساده ‌تر، هرچند درخواست برای آنها توصیه نمی‌ شود. خبرنامه های رایگان محلی معمولا حاوی پیشنهادات شغلی برای موقعیت های کارگر ماهر و اپراتور مونتاژ هستند. خدمات استخدام خصوصی و ارائه دهندگان آژانس نیز برای یافتن شغل در دسترس است. نمایشگاه ‌های شغلی و روزهای شغلی هر سال چندین بار در سراسر کشور برگزار می‌شود که بیشتر آنها در بوداپست برگزار می‌ شوند و نمایشگاه‌ های شغلی مجازی در دسترس هستند. کارفرمایان معمولا دستمزد، درآمد یا سایر مزایای مورد انتظار را در پیشنهادات خود لحاظ نمی کنند. جهت اطلاع از شرایط کارآفرینی در مجارستان نیز می توایند مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

راه های جست و جوی کار در مجارستان

درآمد کار در مجارستان

متقاضی که در مجارستان کار می کند به طور معمول حدود 493000HUF (فورینت) در ماه درآمد دارد که این میانگین حقوق ماهانه شامل مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا است و حقوق بین مشاغل مختلف به شدت متفاوت است و از 125000HUF (فورینت) در ماه (حداقل حقوق) تا 2200000HUF (فورینت) در ماه متغیر است. با این حال حقوق متوسط ​​523000HUF (فورینت) در ماه است، به این معنی که نیمی از جمعیت کمتر از 523000HUF (فورینت) درآمد دارند در حالی که نیمی دیگر بیش از 523000HUF (فورینت) درآمد دارند. از سوی دیگر 25% از جمعیت کمتر از 291000HUF (فورینت) درآمد دارند در حالی که 75% از آنها بیش از 291000HUF (فورینت) درآمد دارند. همچنین 75% از جمعیت کمتر از 1440000HUF (فورینت) درآمد دارند در حالی که 25% بیش از 1440000HUF (فورینت) درآمد دارند.

سطح تجربه مهمترین عامل در تعیین حقوق است. طبیعتا هر چه سالهای تجربه بیشتر باشد دستمزد بالاتر است. به طور کلی، کارمندانی که بین 2 تا 5 سال تجربه دارند، به طور متوسط ​​32% بیشتر از تازه واردها و جوانان در همه صنایع و رشته ها درآمد دارند. افراد حرفه ای با تجربه بیش از 5سال به طور متوسط ​​36% بیشتر از افراد با تجربه کاری 5 سال یا کمتر درآمد دارند. با رسیدن به مرز 10 سال، حقوق 21% افزایش می یابد و برای افرادی که از مرز 15 سال گذشته اند %14 افزایش می یابد.

در جدول زیر به تغییرات حقوقی بر اساس مدرک تحصیلی اشاره شده است:

نوع مدرکدرصد تغییر حقوق
کارگران دارای مدرک یا دیپلمبه طور متوسط ​​17% بیشتر از همتایان خود که فقط به سطح دبیرستان رسیده اند، درآمد دارند.
کارمندانی که مدرک کارشناسی گرفته اند.24% بیشتر از دیپلمه ها می گیرند.
مدرک کارشناسی ارشدحقوقی 29% بیشتر از افراد دارای مدرک کارشناسی می گیرد.

قوانین زمان کار در مجارستان

هفته کاری استاندارد در مجارستان شامل 40 ساعت در هفته است که معمولا 8 ساعت در روز برای یک هفته کاری 5 روز است. تمام کارهای بالاتر از ساعات کاری استاندارد به عنوان اضافه کاری پرداخت می شود و توسط قراردادکار قراردادهای جمعی تنظیم می شود. هنگامی که از یک کارمند درخواست می شود که اضافه کار کند یا در روزهای تعطیل کار کند، محدودیت 72 ساعت در هفته وجود دارد. همچنین حداکثر ساعات کار متفاوتی برای افراد زیر سن قانونی وجود دارد. همه کارمندان هر سال مستحق 20 روز مرخصی با حقوق هستند که با توجه به سن کارمند به حداکثر 30 روز برای کارکنان بالای 45 سال افزایش می یابد.

علاوه بر این، کارمندان دارای فرزندان زیر 16 سال به شرح زیر از مرخصی اضافی برخوردار هستند:

  • 2 روز کاری برای یک کودک
  • 4 روز کاری برای 2 فرزند
  • 7 روز کاری برای 3 فرزند

در صورتی که کودک دارای معلولیت باشد، روزهای تعطیل اضافی باید 2 روز کاری افزایش یابد. هر 2 والدین ممکن است این زمان تعطیلات اضافی را درخواست کنند. پس از تولد فرزند، پدر مستحق 5 روز مرخصی اضافی و در مورد 2 قلو 7 روز مرخصی تا پایان ماه دوم از تاریخ تولد است. 11 تعطیلات رسمی در مجارستان وجود دارد، اما رسم این است که روزهای اضافی را به عنوان مثال اعطاء کند. کارمندان از 15 روز مرخصی استعلاجی با حقوق با پرداخت کارفرما برخوردارند. آنها 70% از میزان حقوق خود را بر اساس میانگین حقوق در 6 ماه گذشته دریافت می کنند. اگر بیماری از روز پانزدهم گذشته باشد، کارمند حق دارد از مرخصی بیشتر تا یک سال (یا در صورت بروز حادثه کار برای مدت نامحدود) استفاده کند.

قوانین مرخصی زایمان و پایان کار در مجارستان

زنان 24 هفته مرخصی زایمان دارند اما می توانند تا 3 سال مرخصی بگیرند و مزایای زایمان را دریافت کنند. برای 6 ماه اول، مادران مستحق مزایای بارداری و زایمان با نرخ 70% حقوق هستند. برای 18 ماه آینده، تا دومین سالگرد تولد کودک، مادران مستحق دریافت هزینه مراقبت از کودک به میزان 70% حقوق حداکثر تا 2 برابر حداقل دستمزد هستند. مزایایی به نام کمک هزینه مراقبت از کودک در منزل نیز برای والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ هایی که از کودکی تا سن 3 سالگی مراقبت می کنند، در دسترس است.

این مزایا توسط صندوق بیمه سلامت ملی مجارستان پرداخت می شود. پس از پایان دوره مرخصی زایمان، یکی از والدین می تواند تا زمانی که کودک به سن 2 سالگی برسد از مرخصی والدین استفاده کند. این مرخصی 70% پرداخت می شود، اما 2 برابر حداقل دستمزد روزانه محدود می شود.

در مورد زمان اتمام کار باید گفت که کارفرمایان می توانند یک قرارداد با مدت زمان معین را به دلایل فوق فسخ کنند:

  • سوء رفتار تجاری، شخصی یا کارگران که برای فسخ نیاز به اخطار و توضیح کتبی دارد.
  • اگر دلیل سوء رفتار باشد، باید هشدار داده شود و کارمند فرصتی برای توضیح اقدامات پیدا می کند.
  • پس از پایان کار با اخطاریه، کارمند باید حداکثر تا پنجمین روز کاری پس از پایان کار، آخرین حقوق را دریافت کند.

در مجارستان، دوره اعلان 30 روز است. اگر کارفرما به کار خاتمه دهد، دوره اخطار 30 روزه باید بر اساس سنوات خدمت به تعداد معینی از روزها تمدید شود.

حق سنوات و ویزای کار مجارستان

در صورتی که کارفرما به دلایل عملیاتی کار خود را خاتمه دهد، کارمندان مستحق دریافت پاداش پایان کار هستند. میزان حقوق پایان کار حداقل یک ماه حقوق و حداکثر 6 ماه است. دوره آموزشی و آزمایشی نیز سنوات دارد و مدت زمان مشروط قانونی در مجارستان 3 ماه است. با این حال، اغلب با توافق جمعی به 6 ماه افزایش می یابد.

در مورد بحث ویزای کار باید گفت که برای اتباع خارجی برای ورود به مجارستان برای کار، آنها باید برای یکی از مجوزهای کار زیر درخواست دهند:

  • مجوز کار فردی: برای اتباع خارجی که می خواهند در مجارستان به مدت حداکثر 90 روز در 180 روز کار کنند.
  • مجوز کار مشترک: برای اتباع خارجی که مایل به کار در مجارستان برای بیش از 90 روز در 180 روز هستند.
  • مجوزهای اقامت: اجازه اقامت در مجارستان تا 90 روز

روش درخواست واحد به این شکل است که یک کارمند فقط می تواند از طریق رابطه کاری با یک کارفرمای مجارستانی برای این نوع مجوز درخواست دهد. اما مجوزها از لحاظ زمانی متفاوت است که ویزای اقامت طولانی مدت برای کسانی است که مایل به اقامت طولانی مدت در مجارستان هستند به عنوان یک مجوز اقامت از پیش تایید شده عمل می کنند. ویزای شینگن کاری برای فرصت های شغلی کوتاه مدت استفاده می شود.

ویزای تجاری شنگن برای اتباع خارجی و غیر کشورهای منطقه اقتصادی اروپا که مایلند به طور موقت به یک منطقه شینگن سفر کنند. این ویزا می تواند برای یک بار ورود یا چند بار ورود استفاده شود. شما با تماس به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید نسب به سایر جزئیات مرتبط با کار در مجارستان آشنا شوید و از سوی دیگر با کمک همکاران ما شرایط مهاجرت شغلی به مجارستان را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :