مهاجرت سرمایه گذاری در ارمنستان

کارآفرینی در ارمنستان

کارآفرینی در ارمنستان

ارمنستان در مسیر جدید اقتصادی خود به جای تکیه بر وعده های صنعتی شدن، بیش از هر زمان دیگری بستر کارآفرینی در ارمنستان فراهم نموده است. تمام آنچه که این کشور در اختیار دارد، سرمایه انسانی است که در حال 2 برابر کردن آن است. زیرا تحقیق و توسعه فناوری پیشرفته به یک اولویت ملی تبدیل شده است و هدفی برای برقراری ارتباط و تجارت با دنیای خارج و شکستن محاصره ای که در اطراف آن ایجاد شده است. علاوه بر این دولت به سمت مقررات زدایی حرکت نموده تا فضای رضایت کارآفرینان باز شود. وسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند در این زمینه با معرفی بسترهای مختلف کارآفرینی در ارمنستان از سویی به سرمایه گذاران و از سوی دیگر افراد علاقه مند به کار در حوزه کارآفرینی کمک نماید.

فضای عمومی تجارت برای کارآفرینی در ارمنستان

در یک بررسی اجمالی می توان گفت سال ‌های 2016 تا 2017، اقتصاد ارمنستان با تأثیر منفی اقتصاد کلان، روندهای منفی مداوم در منطقه، وضعیت اقتصاد بسیار مرتبط روسیه و مشکلات اقتصادی کشورهای در حال توسعه مشخص شد. اما به تدریج با رشد متوسط ​​4% در سال بهبود یافت و اکنوم به طور متوسط ​​6.8% شده است. امروزه صنایع غالب فرآوری مواد غذایی، کشاورزی، معدن و انرژی هستند. البته فناوری اطلاعات نیز به سرعت در کشور در حال توسعه است و مشوق های متعددی از سوی دولت برای استارت آپ های فناوری اطلاعات ارائه شده است. به طور مشابه، بسیاری از شرکت ‌های سرمایه ‌گذاری (از جمله سرمایه ‌های مخاطره‌ آمیز) به طور فعال در ارمنستان فعالیت می ‌کنند و به نرخ رشد بالای کسب ‌و کارهای فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات کمک می‌ کنند.

فرهنگ کسب و کار در ارمنستان نسبتا رسمی است و فرهنگ نسبتا نزدیک به کشورهای اروپای شرقی است (بسته به صنعت) روزها و ساعات کاری استاندارد در کشور از دوشنبه تا جمعه است. برخی از شرکت ها نیز شنبه ها کار می کنند. ساعات کاری استاندارد از 9 صبح تا 6 بعد از ظهر است. اعیاد رسمی و روزهای یادبود مختلفی وجود دارد که طبق قانون و با تصمیمات دولت تنظیم می شود. 2 مورد از رویدادهای اصلی که بر انجام تجارت در ارمنستان تأثیر گذاشته است به موضوعات زیر اشاره خواهد داشت. کسب‌ و کارها با خطرات مرتبط با افزایش عملیات دیجیتال، از جمله پیروی از قوانین استخدامی قابل‌اجرا در مورد کار وکالتی و نظارت بر کار، مواجه بودند. جنگ شدید بین ارمنستان و آذربایجان که بیش از 44 روز ادامه داشت و تأثیرات شدیدی بر فضای کسب و کار داشت، اما اکنون فضا مجددا عادی است.

نقش فناوری در کارآفرینی در ارمنستان

دولت ارمنستان اخیرا در حوزه خدمات دولت الکترونیک شتاب خود را از دست داده است و هیچ پیشرفتی در رابطه با داده های باز حاصل نشده است. معرفی 2 بعد فرعی جدید، اداره مالیات و صدور مجوز کسب و کار، همچنین جنبه های سیاستی عملکرد ضعیف نسبی را نشان می دهد. اما کشور ارمنستان یک برنامه استراتژیک برای حکومت دیجیتالی تصویب کرده که دامنه خدمات دولت الکترونیک و دسترسی به آنها را گسترش داده است. گستره خدماتی که در حال حاضر برای تمام شرکت ‌های ثبت‌ شده در ارمنستان در دسترس است، کاملا جامع است و شامل ثبت اظهارنامه مالیاتی و مشارکت ‌های تامین اجتماعی، پلتفرم بازنشستگی الکترونیکی، خدمات کاداستر الکترونیکی، خدمات تدارکات الکترونیکی و ثبت شرکت الکترونیکی است. دسترسی از طریق یک پورتال دو زبانه که کاربران را مجددا به وب سایت مربوطه هدایت می کند، اعطاء می شود.

“دستور کار دیجیتال ارمنستان – 2030″، یک استراتژی دولت الکترونیک به روز شده که تمام حوزه های مدیریت دولتی را پوشش می دهد، در سال 2017 تهیه شد و از 2020 اجرا شد. از سوی دیگر پیشرفت ملموس تری در زمینه صدور مجوزهای تجاری و به ویژه در زمینه ثبت شرکت حاصل شده است. در نتیجه گیوتین نظارتی، تعداد مجوزها و مجوزهای تجاری مورد نیاز از جمله مجوزهای ساختمانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. روش‌ های ثبت شرکت از زمان راه‌ اندازی یک فروشگاه یک ‌جای ورود کسب ‌و کار که به ‌عنوان تسهیلات تک پنجره‌ ای با 33 مکان در سراسر کشور فعالیت می‌ کند، ساده ‌تر شده است. امکان ثبت نام آنلاین موازی نیز در دسترس است. طبق گزارش انجام کسب و کار کل مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در حال حاضر 4 روز طول می کشد.

نقش فناوری در کارآفرینی در ارمنس

بخش های فعال کارآفرینی در ارمنستان

صنعت IT سودآورترین و با ثبات ترین صنعت در حال رشد در ارمنستان است. ما مطمئن هستیم که اولین جهتی که باید در نظر گرفته شود، بخش فناوری اطلاعات است و این دلایل محکمی دارد. اول از همه، این منطقه ای است که در حال حاضر بیش از همه مورد تشویق دولت قرار گرفته و از حمایت دولت برخوردار است. این حمایت هم در قالب کمک های بلاعوض و هم از طریق ارائه بسیاری از امتیازات مالیاتی ارائه می شود. به عنوان مثال، نرخ مالیات بر درآمد ترجیحی برای کارکنان فناوری اطلاعات است. یکی دیگر از عوامل مهمی که سرمایه گذار را برای انتخاب این مسیر علاقه مند می کند، نیروی انسانی است که نقش زیادی در جذب سرمایه گذاران به ارمنستان داشته است. اغراق نیست اگر بگوییم که به لطف متخصصان بسیار ماهر، ارمنستان به یکی از مراکز پیشرو جهان در زمینه فناوری اطلاعات تبدیل شده است.

یکی دیگر از بخش های تجاری سودآور در ارمنستان که توسط دولت نیز تشویق می شود و سال به سال تمایل به توسعه دارد، کشاورزی است. علاوه بر این که کشاورزی همیشه تحت حمایت دولت است، یک عامل جذاب و قوی دیگر نیز در این خصوص وجود خواهد داشت. با گسترش فعالیت کشاورزی، سرمایه گذاران این فرصت را پیدا می کنند که وارد بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیتی در حدود 200 میلیون نفر شوند. ارمنستان با عضویت در EEU از مزایای و امتیازات متعددی از اتحادیه برخوردار است که فرصت فوق العاده ای برای توسعه کسب و کار شما فراهم می کند و اکنون، صحبت در مورد سرمایه گذاری در هر زمینه ای، انتخاب شرکت پشتیبانی مناسب، فرآیند مهمی نیست که باید طی شود تا منجر به رشد شرکت در ارمنستان شود.

قوانین سرمایه گذاری برای کارآفرینی در ارمنستان

قانون “سرمایه گذاری های خارجی” شامل یک بند “پدر بزرگ” است. در صورت تغییر در قانون سرمایه گذاری خارجی، قانون لازم الاجرا در زمان سرمایه گذاری بنا به درخواست سرمایه گذار خارجی حداکثر تا 5 سال از تاریخ سرمایه گذاری قابل اجراست. این قانون همچنین تصریح می کند که اختلافات مربوط به سرمایه گذاری که دولت در آن طرف است باید در دادگاه های ارمنستان حل و فصل شود. کلیه اختلافات دیگری که دولت در آنها عضو نیست می تواند توسط دادگاه های ارمنستان یا هر نهاد دیگری که اختلافات اقتصادی را حل می کند یا با توافق طرفین در دادگاه های داوری بررسی شود.

ارمنستان یکی از امضاکنندگان کنوانسیون بین المللی در مورد اختلافات سرمایه گذاری است که امکان حل اختلاف توسط مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری را فراهم می کند. برای اطلاع از سایر قوانین مربوط به کارآفرینی و نحوه ورود به صحنه کارآفرینی ارمنستان، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده است تا همه تجارب خود در این زمینه را بسته به نیاز متقاضیان در اختیار آنان قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :