مهاجرت کاری ارمنستان

ویزای کار ارمنستان

ویزای کار ارمنستان

بسیاری از افراد به دنبال کار و اخذ ویزای کار ارمنستان هستند که به دلیل شرایط لازم برای اخذ ویزای کار، یافتن کار آسان نیست. یک کارگر ماهر یا آموزش دیده برای کار قانونی در این کشور باید ویزای ارمنستان داشته باشد. هرچند مناطق زیادی وجود دارد که کارگران مهاجر می توانند در ارمنستان شغل پیدا کنند. ویزاهای خاصی نیز وجود دارد که به آنها اجازه ورود به کشور و کار قانونی را می دهد. با این حال، همه مشاغل نیاز به ویزای ارمنستان ندارند، بنابراین مهم است که قبل از درخواست برای ویزای ارمنستان از نوع شغلی که می خواهید آگاه باشید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده است تا تجارب خود را در اختیار متقاضیان حضور در بازار کار ارمنستان قرار دهد و موانع اداری اخذ ویزای کار آنان را برطرف نماید.

کلیات ویزای کار ارمنستان

به عنوان یک قاعده کلی، متقاضیان با ویزای ارمنستان حق کار در ارمنستان را ندارد مگر اینکه دارای مجوز کار باشد. متخصصان خارجی بسیار ماهر، صاحبان مشاغل، مدیران اجرایی و دسته های خاصی از کارگران دیگر از الزامات مجوز کار معاف هستند. انتقال کارکنان (ماهر یا غیر واجد شرایط) منوط به اخذ مجوز کار و در صورت لزوم اجازه اقامت موقت می باشد. در ارمنستان، برای شرایط مجوز کار، هیچ تفاوتی بین نقل و انتقالات درون شرکتی، استخدام های محلی یا استخدام در پیمانکاری فرعی قائل نمی شود. مجوز کار باید از طرف کارفرمای قانونی درخواست شود و برای مدت قرارداد کار صادر می شود. قانون کارفرما را ملزم می کند که برای انجام این کار، شهروندان ارمنی را جستجو کند. کارمندانی که توسط یک شرکت خارجی استخدام می شوند.

موضوع دیگر این است که کارفرما باید ابتدا با مراجعه به وزارت کار و امور اجتماعی مجوز کار دریافت کند، مگر اینکه یک فرد خارجی از شرایط مجوز کار معاف باشد. متقاضی برای اجازه اقامت موقت درخواست می کند تا اجازه زندگی و کار در ارمنستان را دریافت کند. یک بازدید کننده تجاری نمی تواند در حالی که در کشور ارمنستان است فعالیت های کاری انجام دهد، مگر اینکه این فعالیت ها از الزامات مجوز کار مستثنی باشند. فعالیت‌ های مجاز در طول سفر کاری شامل جلسات، شرکت در کنفرانس‌ ها، انجام بازدید از محل، گرفتن سفارش یا خرید کالا یا خدمات است. کارفرمایانی که در زمان اجرایی شدن مقررات مجوز کار، قبلا نیروی کار خارجی را استخدام کرده اند، مجبور نیستند تا زمانی که قراردادهای کاری فعلی منقضی شود، برای مجوز کار اقدام کنند. البته باید نسخه هایی از چنین قراردادهای کاری را ظرف 60 روز ارائه دهند.

الزامات ویزای کار ارمنستان

اگرچه الزاماتی مشخصی برای کار در ارمنستان وجود دارد، اما الزامات مجوز کار برای گروه های خارجی فوق اعمال نمی شود. به طور کلی الزامات ویزی کار ارمنستان بدین شرح می باشد:

  • دارندگان مجوز اقامت موقت در صورتی که چنین مجوزی بر اساس عضویت در خانواده یکی دیگر از دارندگان اجازه اقامت دائم (ویژه، موقت) صادر شده باشد.
  • موسسان، مدیران و نمایندگان موسسات تجاری با سرمایه گذاری خارجی
  • اتباع خارجی شاغل در دفاتر نمایندگی شرکت های خارجی
  • متخصصان خارجی که برای نصب یا تعمیر ماشین آلات و سایر تجهیزات خریداری شده از شرکت های خارجی یا آموزش کارکنان محلی برای کار با این ماشین آلات یا تجهیزات استخدام شده اند.

برخی از اتباع خارجی از جمله شهروندان ایالات متحده، استرالیا، اسپانیا، سوئد و سایر کشورها نیازی به ویزای کار ارمنستان ندارند. با این حال، اکثر افراد باید برای یکی از ویزاهای فوق اقدام کنند:

نوع ویزاتوضیحات
ویزای رسمیاین ویزا بیشتر به انواعی تقسیم می شود که به ترتیب 3 سال و یک سال اعتبار دارند. بسته به نیاز متقاضی به صورت تک ورودی یا چند ورودی موجود است.
ویزای دیپلماتیکهر کسی که دارای پاسپورت یا وضعیت دیپلماتیک باشد می تواند برای یکی از این انواع ویزا اقدام کند. اعتبار گزینه های چند بار ورود به مدت 3 سال، ویزای یک بار ورود و چند بار ورود به مدت یک سال و ویزای یک بار ورود به مدت 120 روز است.
ویزای ترانزیتاین ویزای یک یا چند بار ورود به مدت یک سال اعتبار دارد و به افراد اجازه می دهد تا حداکثر 3 روز در ارمنستان بمانند.

الزامات ویزای کار ارمنستان

شرایط اخذ ویزای کار ارمنستان

هر یک از کارمندان خارجی برای کار قانونی در شرکت به مجوز کار در ارمنستان نیاز دارند، مگر اینکه یک متخصص خارجی بسیار ماهر، صاحب کسب و کار یا مدیر اجرایی باشند. البته کارفرمای ارمنی ابتدا به دنبال شهروندان ارمنی برای این کار باشد. چراکه وزارت کار و امور اجتماعی آزمایشی از بازار کار در ارمنستان انجام خواهد داد تا مطمئن شود که هیچ کارگر محلی واجد شرایط یا در دسترس وجود ندارد. اگر MLSA نمی تواند نامزد مناسبی پیدا کند یا دلایل معتبری برای رد آن کارمندان ارائه کرده است.

بدین ترتیب کارفرما می تواند از طرف یک خارجی برای مجوز کار درخواست دهد. مجوزهای کاری مدت معینی دارند، اما در صورت درخواست کارفرما، می توانید آنها را تمدید کنید. هنگامی که اتباع خارجی مجوز کار خود را دریافت کردند، باید برای اجازه اقامت موقت از اداره گذرنامه و ویزا درخواست دهند. در خصوص مهاجرت به ارمنستان و کسب اطلاعات بیشتر در این باره لینک مذکور را مطالعه بفرمائید.

برای اخذ ویزای کار ارمنستان تهیه برخی مدارک لازم است که در جدول زیر مورد اشاره قرار گرفته است:

ردیفمدارک موردنیاز برای ویزای کار ارمنستان
1ارائه فرم تکمیل شده درخواست ویزای مربوطه
2پاسپورت کارمند
3مدرک تحصیلی یا مدرک تحصیلی برای این شغل
42 عکس
5اثبات پرداخت هزینه های دولتی

نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که ارمنستان مجازات های سختگیرانه ای در رابطه با مجوزهای کار دارد. اگر کارفرما موفق به دریافت مجوز کار برای کارمندان خود نشود، ممکن است با جریمه نقدی 100000AMD الی 150000AMD (درام ارمنستان) مواجه شود. همچنین، اگر کارمندان مهاجر ویزای خود را بیشتر کنند، ممکن است 50000AMD الی 100000AMD (درام ارمنستان) جریمه شوند.

فضای اقتصاد و کار ارمنستان

اقتصاد ارمنستان به طور سنتی بر پایه صنایع سنگین استوار بوده و تولید نساجی و فناوری شیمیایی به عنوان صنایع اولیه است. با این حال، از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی، ارمنستان به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود بوده است. اکنون این خدمات تقریبا 45% از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. سایر بخش های مهم اقتصادی، صنعت و کشاورزی هستند که به ترتیب 35% و 19% از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند. اگرچه اقتصاد ارمنستان پس از به دست آوردن استقلال دوره بی ثباتی را تجربه کرد، اما از سال 1995 هر ساله شاهد رشد ثابتی بوده است و به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی در منطقه خود است. اکنون در سال 2022 رتبه 28 جهان در شاخص آزادی اقتصادی قرار دارد، رتبه ای بالاتر از اتریش، فرانسه، پرتغال و ایتالیا.

مهاجرانی که در ارمنستان کار می کنند تمایل دارند در بخش های خدماتی یا صنعتی استخدام شوند و درخواست معلمان انگلیسی در حال افزایش است. مهاجرانی که در ارمنستان کار می کنند طبق قانون ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خود خواهند بود و مانند بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان، درآمدی که شما ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد با نرخ ارمنستان خواهید بود به وضعیت اقامت در ارمنستان بستگی دارد.

شما برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میزان درآمد و نوع پرداخت مالیات کار در ارمنستان می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت سوالات خود را طرح نمایید و یا به سایت موسسه مراجعه نمایید و از مطالب مرتبط با کار در ارمنستان برای افزایش آگاهی خود استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :