مهاجرت تحصیلی آلمان

مزایا و معایب تحصیل در آلمان

مزایا و معایب تحصیل در آلمان

برای مهاجرت یا تحصیل بایستی ابتدا مزایا و معایب آن کشور را سنجید، از اینرو در این مقاله به بررسی مزایا و معایب تحصیل در آلمان می پردازیم. زندگی در خارج از کشور با مزایا و معایبی همراه است که کشور آلمان هم از این قاعده مستثنی نیست. شما برای یک ارزیابی صحیح باید همه جوانب مثبت و منفی را بسنجید که این عوامل نقش مهمی در تصمیم شما برای اسکان و زندگی در آلمان دارند. کشور آلمان در قلب اروپا قرار دارد و مرزی بین کشورهای غربی و شرقی است.

با شنیدن اسم کشور آلمان به یاد قطب قوی خودروسازی آن می افتیم، این کشور مدرن شرکت های بزرگ خودروسازی را در خود جای داده است. علاوه بر این شبکه های حمل ونقل آلمانی شگفت انگیز هستند. شرکت مشهور اتوبوسرانی Flixbus شما را با قیمت بسیار اندکی در هر نقطه از اروپا جابه جا می کند. برای کسب داده ها و اطلاعات به روز درخصوص انواع روش ها و ویزاهای مهاجرتی به کشور آلمان حتما با وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

نظام آموزشی آلمان

سیستم آموزشی کشور آلمان با سیستم آموزشی در کشور ایران دارای شباهت های اولیه است. دانش آموزان در سال های اول تحصیل باید به مدت 4 سال در مدارس ابتدایی حاضر شوند و پس از آن وارد دبیرستان خواهند شد. دوره دبیرستان به دو بخش تقسیم می شود که همین مسئله سبب می شود که دانش آموزان از کلاس پنجم تا نهم در یک مدرسه و از دهم تا دوازدهم در مدرسه دیگری به تحصیل بپردازند. در کشور آلمان تحصیل به مدت 12 سال برای جوانان اجباری است. همه کسانی که قصد دارند وارد دانشگاه شوند نیز باید سال دوازدهم را با موفقیت پشت سر بگذارند.

در نظام آموزش عالی کشور آلمان نیز از سیستم بولونیا استفاده می شود که در بسیاری از کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد. در کشور آلمان 400 دانشگاه عمومی وجود دارد که هزینه تحصیل در این دانشگاه ها بسیار ناچیز است. در این کشور 120 دانشگاه خصوصی نیز در این کشور ساخته شده است. از این رو هر یک با توجه به شرایط مخصوص خود شهریه های تحصیلی را مشخص می کنند.

بررسی هزینه تحصیل در آلمان

تا سال 2016 هزینه تحصیل در کشور آلمان برای همه افرادی که قصد تحصیل در این کشور را داشته اند، رایگان محاسبه می شد. اما از سال 2017 تفاوت هایی در نظام مالی و آموزشی این کشور به وجود آمد. برخی از استان های این کشور، برای دانشجویان بین المللی، شهریه در نظر گرفته اند با این وجود هزینه تحصیل در بسیاری از مناطق کشور آلمان در حال حاضر همچنان رایگان است. استان بادن وورتمبرگ در جنوب غربی آلمان تنها استانی است که از دانشجویان بین المللی شهریه سالیانه دریافت می کند.

مهم ترین شهرهای استان بادن وورتمبرگ عبارتند از:

  • اولم
  • توبینگن
  • کارلزروهه
  • فرایبورگ
  • مانهایم
  • هایدلبرگ

در رابطه با هزینه تحصیل در آلمان اشاره کردیم که دانشجویان بین المللی نیازی به پرداخت شهریه نخواهند داشت. اما ذکر این نکته الزامی است که هر دانشجو برای ثبت نام در کشور آلمان باید در ابتدای هر ترم تحصیلی 250€ (یورو) را به عنوان حق ثبت نام پرداخت کند. البته ممکن است این مبلغ در دانشگاه های مختلف کمی تفاوت داشته باشد.

مزایای زندگی در کشور آلمان

در مقایسه با کیفیت زندگی و مقایسه با کشورهای پیشرفته هم سطح خود، کشور آلمان یک مکان مناسب برای زندگی است. هزینه زندگی در آلمان در مقایسه با هزینه زندگی در جایی مانند بوستون، نیویورک سیتی یا حتی شیکاگو بسیار کمتر و به صرفه تر است. در مقابل از نظر امکانات می توان گفت با هم فاصله چندانی ندارند.

دانشجویان و مهاجران در برلین، مونیخ و سایر شهرها می توانند اقامت داشته باشند و برای خود مسکن و یا خوابگاهی تهیه کنند که لزوما بزرگ نباشد اما پاسخگوی نیازهای خود باشد. اما حتی اگر فرد از نظر مالی توانایی زندگی در این شهرهای بزرگ را نداشته باشد می تواند در شهرهای کوچکتر یا روستاها زندگی کند و مابقی پول خود را پس انداز کند و از زندگی در یک کشور مدرن مثل آلمان لذت ببرد.

در یک جمع بندی می توان گفت که مزایای زندگی در آلمان 2024 عبارت است از:

  • امکان اخذ اقامت خانوادگی
  • تحصیل رایگان در اروپا
  • استفاده از کیفیت زندگی ایده آل
  • دست یابی به درآمد بالا
  • قدرت خرید بالای مردم
  • دسترسی به برترین خدمات درمانی

درباره مزایا و معایب تحصیل در آلمان

دانشگاه های آلمان از منظر تدریس و تحقیقات بین المللی در بین بهترین دانشگاه های جهان رتبه بندی می شوند. دانشجویی که در این دانشگاه ها تحصیل می کند یک مدرک مشهور بین المللی کسب خواهد کرد. از این رو بعد از فارغ التحصیلی چشم انداز عالی در بازار جهانی کار را پیش روی خود دارد. دانشگاه های آلمان برنامه های برجسته دانشگاهی ارائه می دهند.

همچنین دانشگاه های علوم کاربردی طیف وسیعی از گزینه های جذاب و عملی را ارائه می دهند که دانشجو را به سمت متخصص شدن سوق می دهد. دانشگاه ها بسیاری از برنامه های مطالعاتی نظری و عملی را با هم ترکیب می کنند.

جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های آلمان در سال 2024 به شرح زیر می باشد:

اسم دانشگاه هارتبه بندی
دانشگاه فنی مونیخ50
دانشگاه لوودویگ63
دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ64
دانشگاه هومبولت برلین117

زبان و شرایط مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

برای اینکه بتوان به راحتی در آلمان به زندگی پرداخت و شرایط بهتری برای تحصیل یافت، بهتر است زبان رسمی این کشور را آموخت. برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل و آگاهی از حداقل سطح تسلط به زبان آلمانی باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرد. در برخی از موارد دانشگاه هایی که امکان آموزش زبان آلمانی را دارند، دانشجویان با سطح زبان A1 را مورد پذیرش قرار می دهند. اما آنها باید در طول یک بازه زمانی مشخص خود را به سطح B2 یا C1 برسانند. در برخی از رشته های خاص ممکن است از دانشجویان خواسته شود که سطح زبان خود را به C2 برسانند.

شرایط برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را دارند متفاوت است و آنها باید قبل از اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان، مدرک خواسته شده را ارائه دهند. حداقل نمره آیتلس مورد پذیرش دانشگاه های سطح متوسط آلمان 6 است. در آزمون تافل نیز دانشجویان با نمره 80 توانایی خواهند داشت تا برای دریافت پذیرش درخواست خود را به ثبت برسانند.

تحصیل رایگان از مزایا و معایب تحصیل در آلمان

یکی از اصلی ترین مزایای تحصیلی در قطب اقتصادی اروپا، تحصیل رایگان در آلمان است. آلمانی ها در اروپا مردمانی هستند که به تحصیلات آکادمیک به دید کالای تجاری نگاه نکرده و مخالف اخذ شهریه از دانشجویان هستند. از همین رو دانشجویان داخلی و خارجی در دانشگاه های دولتی این کشور معاف از پرداخت شهریه هستند. فقط هزینه ای که از این دانشجویان اخذ می شود به مبلغ 100€ الی 350€ (یورو) بود. در هر ترم به عنوان هزینه ادارای از آنها مطالبه می شود. مورد بعدی هزینه زندگی در آلمان است که از این لحاظ، هزینه 850€ (یورو) آنهم در قیاس با هزینه زندگی دانشجویی در دیگر کشورها بسیار پایین است.

تحصیل رایگان از مزایا و معایب تحصیل در آلمان

کار حین تحصیل جزء مزایای تحصیل در آلمان

مطابق قوانین کشور آلمان کلیه دانشجویان خارجی مثل دانشجویان ایرانی می توانند در آلمان بدون اخذ مجوز کار خاصی مشغول به کار شوند. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که قانون آلمان دانشجویان خارجی را ملزم به کار نیمه وقت تا 120 روز کامل یا 240 نصفه روز کرده است. این درحالی است که دانشجویان اروپایی می توانند به اختیار در هر شغل نیمه وقتی تا 20 ساعت در هفته را کار بکنند. در آلمان از طریق کار دانشجوئی می توان تا 450€ (یورو) نیز به دست آورد.

از انواع کار دانشجویی در آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستیار آموزشی در دانشگاه
  • کتابداری
  • مسئول آزمایشگاه
  • رستوران داری
  • لیدر تور
  • کار در سینما
  • فروشندگی

کار پس از تحصیل جزء مزیت تحصیل در آلمان

اگرفردی که در دانشگاه های آلمان درس خوانده است بخواهد بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی در آلمان مشغول به کار شود. به طور کلی انجام این کار بدون هیچ مشکلی امکانپذیر است. از آنجا که دانشجو با اتمام تحصیلات دانشگاهی خود در آلمان یک مدرک معتبر و قابل قبول را کسب کرده است که در سطح اتحادیه اروپا از اعتبار برخوردار است. آلمان در زمینه کار پس از تحصیل دارای گزینه های متعددی است که دانشجو می تواند اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل کند. آلمان در صدر راحت ترین فرصت های کاری پس از تحصیل در بین دانشجویان بین المللی قرار دارد.

در این میان دانشجویان ایرانی همانند همتایان خارجی خود دارای 2 گزینه مطلوب اقامتی برای کاریابی در آلمان هستند که عبارتند از:

  • تمدید اقامت 18 ماهه مختص دانشجویان از دانشگاه های آلمان
  • ویزای جاب سیکر یا جستجوی کاری با اعتبار 6 ماهه مختص دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های غیر آلمانی

معایب تحصیل در کشور آلمان

یکی از معایب اصلی زندگی در حین تحصیل در کشور آلمان دوری از خانواده و سختی در پیدا کردن دوست است. خانواده و دوستان شما ممکن است در کنار شما نباشند. یکی از مهمترین چالش هایی که مردم هنگام عزیمت به آلمان با آن روبرو هستند. این واقعیت است که آنها از زندگی معمولی که در کشور خود داشتند دور هستند. ممکن است خانواده و دوستان در کشور آلمان با آنها زندگی نکنند، این بدان معنی است که افراد باید ماه ها این شرایط را تحمل کنند.

بنابراین اگر علاقه ای به گذراندن دوره آلمانی ندارید به این کشور مهاجرت نکنید. تفاوت در آموزش ممکن است به این معنا باشد که دانشجو خودش را در مسیری می یابد که یا بسیار دشوار یا متفاوت است. ایده تحصیل در خارج از کشور می تواند به عنوان یک فرصت خارق العاده به نظر برسد. متقاضیان تحصیل در کشور آلمان می توانند از مشاوره حضوری یا تلفنی مشاوران متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای مهاجرت به کشور آلمان بهره گرفته و جواب تمامی سوالات خود دست پیداکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :