مهاجرت تحصیلی چین

تحصیل پزشکی در چین

تحصیل پزشکی در چین

رشد چشمگیر تحصیل پزشکی در چین به علت وجود دانشگاه های معتبر با رنکینگ بالا موجب شده است که کشور چین مقصد مناسبی برای دانشجویان باشد. دانشجویان در کشور چین می توانند به 2 زبان چینی یا انگلیسی به تحصیل بپردازند. توجه داشته باشید که تحصیل در چین به زبان انگلیسی نسبت به زبان چینی دارای شهریه بیشتری می باشد. تحصیل رشته های پزشکی در چین نیز به دلیل نداشتن آزمون ورودی و عدم نیاز به زبان چینی سبب شده تا متقاضیان زیادی برای تحصیل در این رشته اقدام کنند. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت سعی بر این دارند تا دانشجویان عزیز در رشته های پزشکی را جهت تحصیل در دانشگاه های چینی راهنمایی کنند.

کشور چین با قدمت و تاریخ خود همواره در رشته های پزشکی صاحب سبک بوده و امروزه شاهد وجود دانشگاه های معتبر در این حوزه هستیم. دولت چین با برنامه ریزی های متفاوت خود سعی بر آن داشته تا از نظر کیفی سطح علمی دانشگاه های خود را بالا ببرد و با جذب دانشجویان خارجی از نظر بین المللی نیز در جایگاه بالایی قرار بگیرد که امروزه موفق به این مهم شده است، چرا که هم اکنون با داشتن حدود 40 میلیون دانشجو و 1000 دانشگاه یکی از بزرگترین نظام دانشگاهی جهان به شمار می رود.

دوره های تحصیل پزشکی MBBS در چین

دوره های تحصیل پزشکی MBBS در چین امروزه دانشجویان خارجی زیادی را برای تحصیل و داشتن کار پزشکی به این کشور جذب می کند. کشور چین امروزه یکی از کشور های پیشرو در زمینه پزشکی است. بطوری که دانشجویان پس از گذراندن این دوره های پزشکی می توانند به دیگر کشورها و یا کشور محل زندگی خود برگردند و به کار در چین یا ادامه تحصیل بپردازند. وزارت آموزش جمهوری خلق چین اخیرا لیستی از 45 دانشگاه برای ثبت نام دانشجویان بین المللی تحت دوره کارشناسی پزشکی به زبان انگلیسی در سال 2019 را تعیین نمود. تعداد این دانشگاه ها در سال 2014 به 52 عدد می رسید. اما اخیرا تعدادی از آنها به دلیل عدم صلاحیت استخدام کاراموز در دوره های پزشکی MBBS از این لیست خط خوردند.

مدارک پزشکی صادر شده در مراکز آموزشی جهت تحصیل پزشکی در چین توسط شورای پزشکی چین تایید می شوند که برخی از آنها تحت تایید سازمان بهداشت جهانی (WHO) هستند. دانشجویان خارجی برای یادگیری دوره های پزشکی MBBS به زبان چینی یا انگلیسی می توانند اقدام کنند. این دانشجویان باید برای به رسمیت شناخته شدن این دانشگاه ها یا صلاحیت پزشکی آنان باید با شورای پزشکی کشور زندگی خود هماهنگ شوند. البته در نظر داشته باشید که برای تحصیل در این دوره ها نیاز به مدرک زبان چینی ندارید. اما در انتها برای فارغ التحصیلی از این دوره ها خصوصا گذراندن دوره کاراموزی نیاز به یادگیری زبان چینی و مدرک HSK می باشید.

در لیست زیر تعدادی از معتبرترین دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در چین آورده شده است:

  • دانشگاه پزشکی چین
  • دانشگاه ووهان
  • دانشگاه سیچوان
  • دانشگاه ژجیانگ
  • دانشگاه تونگجی
  • دانشگاه سوچو
  • دانشگاه پزشکی نانجینگ

دوره های MBBS جهت تحصیل پزشکی در چین

دوره های پزشکی MBBS در چین شامل 5 سال تحصیل و یک سال کاراموزی در بیمارستان های چینی می باشد. تاریخ شروع این دوره ها در ماه مارس و پایان آن در ماه سپتامبر می باشد.

برنامه درسی دوره های پزشکی MBBS شامل دروس زیر در سال های مختلف است:

سال تحصیلیترم یکترم 2
سال اولشیمی پزشکی، بیولوژی سلول، فرهنگ چین، مقدمه چینآناتومی بدن انسان، هنر چین، پزشکی، تاریخ شناسی
سال دومژنتیک پزشکی، رویان شناسی، تاریخ چین، آناتومی انسانانگل شناسی، بیو شیمی، آناتومی انسان، زبان چینی
سال سوممیکروبیولوژی، پزشکی چینی، فیزیولوژی، آمار بهداشتیبهداشت، فیزیولوژی، ایمن شناسی، پاتوفیزیولوژی
سال چهارمپاتولوژی، واگیر شناسی، علم تشخیص، داروشناسی، روانپزشکیعصب شناسی، طب قانونی، رادیولوژی، دندانپزشکی، بیماری های مسری
سال پنجمپزشکی، ENT، جراحی، پزشگی زنان، امراض پوستی، پزشکی چشمداروسازی، جراحی، بیماری کودکان، زایمان

شرایط تحصیل رشته های پزشکی در چین

تحصیل رشته های پزشکی در چین حدود 6 سال زمان می برد. بطوری که 4 سال اول آموزش به زبان انگلیسی صورت می گیرد و 2 سال آخر به زبان چینی صورت می گیرد و انتظار می رود دانشجو در این مدت زبان چینی را بیاموزد. تحصیل پزشکی در چین بدون آزمون انجام می گیرد و این یکی از مزایای قابل توجه برای تحصیل در این رشته برای متقاضیان به شمار می آید. همچنین توجه داشته باشید که سن قابل قبول برای ورود به دانشگاه های پزشکی در چین، زیر 30 سال می باشد. لازم است بدانید که برای تحصیل رشته های پزشکی در چین نیازمند ارائه مدرک زبان انگلیسی هستید. همچنین متقاضیان باید مدرک پیش دانشگاهی رشته تجربی با نمرات بالای دروس اصلی مانند شیمی، زیست، ریاضی، فیزیگ و زبان انگلیسی ارائه دهند.

شرایط تحصیل رشته های پزشکی در چین

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در چین

ممکن است برای متقاضیان جهت تحصیل پزشکی در چین این سوال بوجود بیاید که تحصیل در چین چه مزایایی دارد. از طرفی دیگر معایب تحصیل پزشکی در چین چیست؟ با پاسخ به مجموع این سوال ها در نهایت متفاضی می تواند تصمیم درستی برای مهاجرت به چین و تحصیل در این کشور بگیرد و با درک نادرست از مشکلات احتمالی دچار یاس و پشیمانی نشوید. در جدول زیر به صورت خلاصه شده مزایا و معایب تحصیل پزشکی در چین را برای شما آورده شده تا یک نمای کلی از این موضوع برای شما روشن شود.

معایبمزایا
یادگیری زبان چینی در 2 سال آخرعدم نیاز به آزمون ورودی
عدم دریافت ویزای کاری پس از تحصیلدانشگاه های معتبر با رنکینگ بالا
فرهنگ و رسوم متفاوتشهریه کم تر نسبت به دیگر کشورها
نداشتن اجازه کار همزمان با تحصیلتحصیل به زبان انگلیسی
عدم قبول مدرک در برخی از کشورهاکیفیت خوب آموزش در زمان مناسب

هزینه های تحصیل پزشکی در چین

با توجه به محبوبیت رشته های پزشکی، دانشگاه های چینی با امکاناتی وسیع و دانشی به روز این رشته را در بالاترین سطح آموزش می دهند. هزینه تحصیل در رشته های پزشکی با توجه به حساسیت این رشته و دوره های بلند مدت خود شهریه بالاتری را در پی دارد. هزینه تحصیل در رشته های پزشکی در چین با توجه به دانشگاه و سطح کیفی آن متفاوت می باشد. اما به طور کلی هزینه شهریه این دانشگاه ها از 5000$ الی 8000$ (دلار) در سال می باشد. به صورت میانگین مبلغی حدود 1000$ الی 2000$ (دلار) در ماه مورد نیاز دانشجو می باشد. جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص هزینه زندگی در چین می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

در لیست زیر هزینه شهریه تعدادی از دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در چین آورده شده است:

نام دانشگاهمیانگین شهریه سالانه به دلار
دانشگاه شیان جیوتینگ7168$
دانشگاه علم و صنعت Huazhong7350$
دانشگاه چینگدائو6000$
دانشگاه جیانگ سو5770$
دانشگاه یانگژو5145$
دانشگاه پزشکی سین کیانگ7210$
دانشگاه پزشکی چین6800$
دانشگاه سوچو5278$

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی چین در رشته های پزشکی

ویزای تحصیلی چین برای دانشجویان متقاضی در 2 حالت صادر می شود. در حالت اول که به نام X1 شناخته می شود مدت ویزا کم تر از 180روز خواهد بود. در حالت دوم که به نام X2 معروف است مدت ویزا بیش از 180 روز خواهد بود. توجه داشته باشید متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی پس از صدور ویزای چین 90 روز فرصت دارد تا به کشور وارد شود.

در لیست زیر مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی چین ذکر شده است:

  • اصل پاسپورت یا گذرنامه با اعتبار بیش از 6 ماه
  • عکس پرسنلی جدید
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی
  • اصل و کپی نامه پذیرش ارسالی از طرف دانشگاه
  • فرم تکمیل شده JW201 و JW202
  • دیگر مدارک خواسته شده از طرف دانشگاه مانند گواهی عدم سوء پیشینه

توجه داشته باشید که بررسی تمامی موارد گفته شده می تواند در تصمیم گیری شما برای تحصیل پزشکی در چین یا کشورهای دیگر حائز اهمیت باشد. لذا برای بررسی شرایط خود و انتخاب دانشگاه جهت تحصیل در چین می توانید به سایر مقاله های مرتبط مراجعه کنید. همچنین مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند شما را درباره تحصیل در دیگر کشورها از جمله کشورهای برتر مانند تحصیل پزشکی در آلمان در این زمینه راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :